Llegible-visible

Llegible – Visible

Entre el fotograma i la pàgina
Exposició 06.04 - 28.05.2017

Nivell 2

Artistes: Chris Marker, Christian Boltanski, Cine Quieto (Núria Gómez Gabriel / Gloria Vilches), Dan Graham, Dominique Hurth, Ed Ruscha, Eline McGeorge, Fortunato Depero, Gilbert & George, Gloria Vilches, Guy Debord, John Baldessari, Julián Barón, László Moholy-Nagy, Lawrence Weiner, Marcel Pey, Martha Rosler, Miralda / Benet Rossell, Patricia Dauder, Raymond Pettibon, Rob van Leijsen, Rose Lowder, Stan Brakhage, stanley brouwn / Jef Cornelis, Ulises Carrión, Valcárcel Medina, Vicente Huidobro, William Kentridge.

Llegible – Visible . Entre el fotograma i la pàgina es proposa explorar les relacions de continuïtat, complementarietat o dialèctica que s’estableixen entre publicacions d’artista i obres audiovisuals, dos mitjans que han viscut moments d’intens desenvolupament en el context de la creació durant l'últim segle.

Des dels primers antecedents, a la dècada de 1920, fins a l’actualitat, més d’una vintena d’obres de caràcter doble —publicació i document audiovisual— il·lustren l’interès dels creadors per entrellaçar i relacionar ambdós suports, que a vegades arriben a superposar-se fins a gairebé fondre’s en una única superfície per a la creació. Què passa quan un artista “tradueix” un determinat contingut d’un mitjà imprès a un mitjà audiovisual, o viceversa? Què canvia, què s’altera, què roman quan té lloc aquesta transposició de formats? De quina manera es complementen o es contraposen? Aquesta exposició convida a reflexionar sobre qüestions com la seqüencialitat, la narració, la cinemàtica, el pas del temps, el muntatge, la representació del moviment i, en definitiva, la relació entre publicacions i documents audiovisuals, dos dels suports més rellevants sobre els quals  s’erigeix el paisatge cultural i social de la nostra època.

 Crèdits de les fotos:

Isidoro Valcárcel Medina. La celosía. Cartell, 1972. Foto: Cortesia de Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid
Isidoro Valcárcel Medina. La celosía. 1972. Pel·lícula de 16 mm transferida a digital, b/n, so, 115’. Foto: Cortesia de Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Madrid
Alain Robbe-Grillet. La Jalousie. París: Les Éditions de Minuit, 1957. Foto: Dani Pujalte
Alain Robbe-Grillet. La celosía. Barcelona: Seix Barral, 1958. Foto: Dani Pujalte
Ed Ruscha. Premium. 1971. Pel·lícula de 16 mm, color, so, 24’. Foto: Cortesia d’Electronic Arts Intermix
Martha Rosler. Service: A Trilogy on Colonization. Nova York: Printed Matter, 1978 (reimprés 2008). Foto: Dani Pujalte
Martha Rosler. A Budding Gourmet. 1974. Vídeo transferit a digital, b/n, so, 17’ 14’’. Foto: Cortesia d’Electronic Arts Intermix
Patrícia Dauder. 41o08’56.66′′ N/ 08o36’43.60′′ W. Barcelona: Cru, 2013. Foto: Dani Pujalte
Patrícia Dauder. 41o08’56.66′′ N/ 08o36’43.60′′ W. 2013. 12 fulls de paper impresos en òfset, 100 x 70 cm. Foto: Cortesia de l’artista i de Projecte SD
John Baldessari. I Will Not Make Any More Boring Art. Nova Escòcia: Art Gallery of Nova Scotia, 2000 (reimprés 2011). Rotlle de paper pintat per empaperar. Foto: Cortesia de John Baldessari Archive
John Baldessari. I Will Not Make Any More Boring Art. Acció. Foto: Cortesia de John Baldessari Archive
John Baldessari. I Will Not Make Any More Boring Art. 1971. Vídeo transferit a digital, b/n, so, 31’ 17’’. Foto: Cortesia d’Electronic Arts Intermix
Gloria Vilches. La isla. 2015. Videoclip per a la cançó “La isla” de Dos Gajos. Pel·lícula en super-8 transferida a digital, color, so, 3’ 24’’
Fotos: Cortesia de l’artista

 

 

Comissària: Mela Dávila

Assistent de curadoria: Maite Muñoz

Organitza i produeix: Arts Santa Mònica – Departament de Cultura